Majestetisk ved Koldedalsvannet

Spektakulær og utfordrende tur med nydelig utsikt. Denne turbeskrivelsen følger "normalveien" til toppen, og pr 2019 er det ikke nødvendig å gå over breen.

EKSTRA KREVENDE
Denne turen har mye stigning, og går på umerket sti i utfordrende terreng. Klyving mot slutten

Høyde

Tid (t/r)

0 timer

Turbeskrivelse

Denne turen starter ved enden av Koldedalsvannet.

Fra enden av anleggsveien innerst i Koldedalen, mellom Hjelledalstinden og Falketind, følger du nordsiden av "vann 1291". Mot enden av vannet passerer du en bratt og tidvis utfordrende snøfonn (særlig utfordrende tidlig i sesongen). Herfra følges en relativt tydelig sti videre til "Andrevatnet".
MERK!
Området rundt Andrevatnet er utsatt for steinsprang.

Langs nordenden av Andrevatnet er det tidvis grov ur, men det er likevel tydelig hvor traseen går. Følg traseen til du møter elva som renner ned fra Stølsnosbreen. Denne må krysses og følges på venstre side oppover mot breen. Fjellsiden er relativt bratt og har utsatte partier med sva og løs stein.

Fra breen kan du enten gå over hovedbreen, forutsatt at du er utstyrt med breutstyr og har nødvendig trening, eller gå langs brekanten. Breen har hatt kraftig tilbakegang de senere år (skrevet nov. 2019), og det er derfor mulig å nå helt til toppen av Falketind uten å gå på breen. Merk at det kan være løs morenemasse langs brekanten.

Ved toppen av breen følges ryggen videre til toppen av Falketind. Siste del er bratt og medfører noe klyving.

MERK!
Om du planlegger å gå over breen anbefales det å gå med fører da breen har flere sprekker.

Retur samme vei.

Finn frem:

• Turen starter ved enden av Koldedalsvatnet (åpner KART).

• Følg E16 til Tyinkrysset, og ta her av nordover på FV53 mot Tyin. I sørenden av vannet ta av til veg 252 mot Eidsbugarden. Følg veien til du kommer til Tyinholmen fjellstuer, hvor du så tar av til venstre mot Koldedalsvatnet. Følg så veien til enden.

• Det går buss til Tyin. Herfra går det lokalbuss til Tyinholmen og Eidsbugarden/Fondsbu.
    Finn rutetider til Tyin på en-tur.no og rutetider til lokalbuss på Opplandstrafikk.no

• I sommersesongen går det båt mellom Bygdin og Eidsbugarden/Fondsbu.
    Plass på denne bør forhåndsbookes da den ofte er full. Fra Eidsbugarden/Fondsbu er det mulig å gå til turens startpunkt, men da anbefales det å ta en overnatting før du begynner på fjellturen.

• Vandreruter til Koldedalsvatnet:
    Fra Eidsbugarden/Fondsbu: 12 km - 4 timer.
    Fra Skogadalsbøen: 16,5 km - 6-7 timer.