Eresfjordens stolthet

Goksøyra er Eresfjordens store stolthet der den ruver 1315 meter over havet. Fra toppen har du en utsikt få topper i Norge matcher - med loddrette stup, en nydelig fjord og alpint landskap.

KREVENDE
Turen har bratt stigning. Første del på god sti - andre del på vardet fjell.

Høyde

Tid (t/r)

0 timer

Turbeskrivelse

Turen starter ved en gammel skogsvei i nærheten av Gransetra. Fra skogsvegen er det god sti til litt forbi Ufssalen (551 moh). Stien fortsetter til den vesle knauser du passerer ved 781 moh - hvor du kan velge å krysse opp i terrenget. Det enkleste er likevel å følge stien til ca 800 moh.

Her forsvinner stien gradvis, og nå skal du følge slakt oppover mot høyre. Hold til høyre for Kvilhaugbotnen. Følg videre opp til en flat ryggformasjon. Her følger du venstresiden av bekken. Beskjeden varding viser vei.

Videre i terrenget møter du på en snøskavl du kan krysse rett over, eventuelt følge steinryggen på venstre side. Når skavlen er passert er du snart oppe. Toppvarden til Goksøyra ligger nå rett til høyre for telemasta/parabolen.

Fra toppen tar utsikten pusten fra deg.

Anbefalt retur samme vei, men ta gjerne en tur innom skaret mellom Goksøyr-toppene. Her er det vill utsikt med bratte vegger rett ned i renna.

Finn frem:

• Turen starter ved Kanndalen/Gransetra (åpner KART).

• Fra nord kjører du E6 til Oppdal, før du tar av til FV70 mot Sunndalsøra. Fra Sunndal følger du FV62 mot Eidsvåg, hvor du tar av til FV660 mot Eresfjord.
    Fra sør følger du E136 mot Åndalsnes. Kjør videre på FV64 (mot Åfarnes), som etterhvert går over i FV660. Følg denne til Eresfjord.
    Fra Eresfjord kjører du mot Kanndalen og finner kommunevegen mot Gransetra. Følg denne ca. 1 km til tømmerplass på venstre side. Herfra går det en skogsveg opp til høyre. Dette er turstart.

• Det går tog til Åndalsnes. Herfra må man ta taxi om man vil reise kollektivt.