Slående utsikt over Tyrifjorden

Gyrihaugen er en nydelig tur med fantastiske utsiktspunkter underveis. Magiske Mørkgonga er definitivt verdt et besøk på turen opp.

MIDDELS
Turen går på merket sti. Enkelte utfordrende partier om man går via Mørkgonga.

Høyde

Tid (t/r)

0 timer

Turbeskrivelse

Turen starter ved en liten parkeringsplass langs Steinsfjorden i Ringerike.

Fra parkeringsplassen følger du merket sti oppover i terrenget. Stien er en gammel tømmervei, og du følger den til du når et skilt hvor det står "mørkgonga". Herfra er det to alternativer;

1) Ta av til venstre opp mot Mørkgonga. Her går det bratt sti oppover i terrenget. I starten er stien god, før den går over i en ganske løs jordmasse etterfulgt av steinur. Her er det ganske løst, så pass vær obs på steinsprang. Opp selve Mørkgonga (juvet) er det tau og wire man kan holde i.

2) Fortsett rett frem i ca. 1 km, og ta så sti opp til venstre. Følg denne ca 1 km til du når et stidele hvor det er skiltet mot både Mørkgonga og Gyrihaugen. Ta til venstre mot Mørkgonga.

Fra Mørkgonga følger du, om du gikk for "alternativ 1", stien videre til stidelet. Gikk du "alternativ 2" går du tilbake til stidelet.

Følg herfra skilting mot Gyrihaugen til du når toppen. Den siste kneika er noe bratt, og du må passere et parti som stort sett alltid er gjørmete. På toppen har du nydelig utsikt over Tyrifjorden og resten av Ringerike. Herfra ser du også store deler av Oslomarka.

Anbefalt retur ned forbi Migartjern til du når stidelet fra tidligere. Herfra går du mot sør i ca 1 km til du møter en ny sti. Ta så til høyre og følg stien helt tilbake til turstart. Det er mulig med retur ned Mørkgonga, men dette kan være utfordrende, særlig i vått terreng.

Finn frem:

• Turen starter på en liten Parkeringsplass ved Steinsfjorden (åpner KART).

• Fra Oslo følger du E18 til Sandvika og tar avkjøring til E16 mot Bergen. Følg E16 over Sollihøgda og ned til Sundvollen, hvor du tar til høyre ved bensinstasjonen. Følg veien i ca 6 km til du når en parkeringsplass på venstre side av veien. Her starter turen.

• Det går buss til Hønesvingen E16. Herfra tar du lokalbuss (212 Sundvollen via Åsa) og går av på Gunnerenga. Herfra følger du bilveien mot sør, ca 350 meter. Finn rutetider på en-tur.no