Lett tilgjengelig fra Sognefjellet

Store smørstabbtind er en nydelig topp rett ved nasjonalparkgrensen. Turen er lett tilgjengelig om du kommer med bil eller buss over Sognefjellet.

KREVENDE
Turen går for det meste i lettgått terreng. Et lite stykke under toppen er det mye løs ur samt noe luftig.

Høyde

Tid (t/r)

0 timer

Turbeskrivelse

Denne ruten starter fra Krossbu turiststasjon.

Fra hytta følger du umerket sti opp mot Leirbrean. Det går sti langs elva i lettgått terreng. Følg stien til det vesle vannet under breen.

Herfra går du i nordlig retning, mot ryggen ved Leirvatnet. Oppe på ryggen går du mot øst/sør-øst, rett på Store Smørstabbtind. Kryss elva som løper fra Leirvatnet. Gå opp skaret mellom Store Smørstabbtind og Storebreatind. Merk at det ikke er tydelig sti her, men det er ikke noe problem å finne en vei oppover. På ca 1880 moh står du på et platå og ser herfra den mest krevende delen av turen.

Hold til høyre opp kneika til du møter en relativt tydelig sti. Om en tar seg god tid er ikke dette partiet veldig krevende. Noen vil likevel kunne oppleve dette som luftig. Det er også forholdsvis løs ur denne veien, så vær obs på steinsprang.

Når dette partiet er unnagjort gjenstår kun sjarmøretappen til toppen. Herfra er det fantastisk panoramautsikt mot Smørstabbmassivet.

Retur samme vei.

Finn frem:

• Turen starter ved Krossbu turiststasjon (åpner KART).

• Følg FV55 (Sognefjellsveien) til du når Krossbu. Hytta er lett gjenkjennelig og har gode parkeringsmuligheter. Merk at Sognefjellsveien er vintersteng

• Det går buss fra Otta, Lom, Sogndal og Øvre Årdal i sommersesongen. Finn rutetider på en-tur.no

• Vandreruter til Krossbu:
    Fra Nørdstedalseter: 24 km - 9 timer.
    Fra Skogadalsbøen: 14 km - 5,5 timer.